Vad är eftersträvansvärt?

Den här frågan har jag funderat på hur länge som helst.

Jag tror inte att det finns något direkt svar på den här frågan, för mig finns det, men jag är ju bara en person av 6 miljarder.

Människor kan nog tänka länge på den här frågan och tänka vad de tycker, vissa kanske säger att de vill bli fotbollsproffs, vissa kanske säger att de vill bli rika. Allt som människor säger är okej och jag är inte emot någonting av vad de säger, för alla har rätt.

Som jag sa, alla är en egen person, och då har varje invid rätt för sig själv.

Jag skulle nog inte kunna säga att jag är riktigt ”klar” med mitt liv ännu, med det så menar jag att jag inte har upplevt alla de fyra sakerna som får mig att se mot framtiden.

Man kan väll säga att det är ett sorts mål i livet, inte så mycket mer i livet  än fyra mål som jag vill klara av innan jag dör.

Och jag är ju bara 16 år gammal så jag har en bit framför mig i livet att göra de här sakerna som jag snart kommer skriva ner.

De här fyra sakerna ser jag som det viktigaste i mitt liv, min framtid och min nutid.

 

 

Nöjdhet

Nöjdhet för mig är inte att ha de nyaste Converse skorna eller de nyaste hörlurarna. För att jag vet att någon gång i framtiden så kommer de gå sönder, men det kommer inte min själ eller mitt hjärta.

Om jag skulle vara nöjd med det jag får så skulle jag vara det tills det går sönder, då skulle jag bara vilja ha nya och köpa köpa köpa hur skulle det då bli? Visst hade jag blivit lycklig ett tag, men efter ett tag så kanske det kommer ut en nyare pryl och det blir jag nöjdare om jag får den.

Nöjdhet för mig är min familj, nöjdhet för mig är om min framtid ser ljus ut och nöjdhet för mig är om jag kan bli ekonomisk oberoende när jag växer till mig och blir stor.

Det här säger jag inte bara för att ha någonting att skriva, det här skriver jag för att jag har tänkt ut det som gör mig nöjd i livet, det som gör mig glad inombords.

Mitt största mål i livet är nog ifrån den här spalten, när jag ligger på dödsbädden så vill jag kunna känna att jag är nöjd med mitt liv som jag har levt och sen kommer jag ju vara nervös för om jag gjort någonting som jag egentligen inte skulle, hur skulle jag blir mottagen i mitt andra liv?

Den frågan kommer jag aldrig få svar på, det återstår bara att se.

 

 

 

Lycka

Det här går nog bara att beskriva med en mening, att gå runt med ett leende på läpparna.

När jag går runt med ett leende på läpparna så vet jag att jag är lycklig.

Det kan vara olika saker varje gång, men jag vet innerst inne att jag är lyckligast när min familj mår bra, när jag mår bra och när min omgivning mår bra. Det är inget som jag vill glömma i mitt liv, det är någonting som jag vill att alla andra ska ta med sig till sina liv, till sina barn och till deras barnbarn och så vidare. Nu vill jag inte låta som värsta hjälten eller så, men om fler skulle tänka som mig så hade nog de flesta varit lyckliga med sitt liv. Men för att vara lycklig så måste man ju ha stöd ifrån omgivningen, och för mig betyder det att min familj stöttar mig i allt jag gör, och i framtiden när jag har mött min kärlek att hon stöttar mig i mina val. Det här skulle jag nog kunna dra ihop med nöjdhet på ett sätt, för att när jag är nöjd är jag lycklig, och när jag är lycklig är jag nöjd.

Lycka behöver inte betyda att alla som är omkring mig gillar mig och jag gillar dom, för att det är sånt livet är. Antingen så gillar man någon eller så gillar man inte någon, och det kan ju vara lite sorgligt men det finns ingenting att göra åt saken.

Det som är mest lycka för mig är nutiden, för att jag lever för nutiden och sen så tänker jag på framtiden. Men om jag tänker på framtiden så vet jag inte om jag ska vara lycklig eller rädd.

Och det är också en fråga som jag aldrig kommer få svar på.

 

Utmaningar

Vad skulle livet vara utan utmaningar?

Ingenting.

Det finns väll olika sorters utmaningar i livet.

Fotbolls killar kanske har en kick rekord de vill slå, och det är deras utmaning.

Simmare kanske vill slå en längd i basängen och det är också en utmaning.

Men för mig så är utmaningar framtiden, hur skulle våra liv se ut om inte skolan fanns?

Skolan är nog den första svåra utmaningen man får i livet, det ska pluggas hit och det ska pluggas dit. Jag trodde att jag har tröttnat för en jag tänkte på min framtid som är min stora utmaning i livet.

Men för att klara utmaningen så måste du ta över dina egna hinder, och det är ingen annan som skapar de här hinderna, det är du själv som gör de. Sen väljer du själv om du vill gå igenom livet lätt eller svårt, hårt eller   slappt, långt eller kort.

Jag valde utmaningar som en del av mitt arbete för att jag tycker att det passar bra med vad man strävar efter i livet. Vad är det jag själv strävar efter? Så tänker nog många och för mig så var det här verkligen en jätte stor sak för att utan utmaningar så skulle man flyta igenom livet, är det verkligen Guds plan att alla ska göra det? Eller gör han utmaningar för att vi ska ha det svårt i våra liv, eller svårt och svårt vet jag inte om man kan säga, då menar jag att det är någon sorts av prövning. Jag försöker inte ifrågasätta Gud nu, det här är bara mina tankar som jag skriver ner.

Som jag tog upp innan så kommer jag inte veta att jag har klarat min egen utmaning för en jag ligger på dödsbädden och tänker igenom hela mitt liv, kort eller långt? Det kan ingen säga just nu, men jag hoppas på så många hinder som möjligt, för att hinder gör dig bara smartare, de kan omöjligt göra dig dummare.

Du måste stanna upp och tänka när du gör det, sen löser sig det kanske.

Det kan jag inte heller ge svar på.

 

 

Kärlek

 

Och jag kysser min kärlek och känner mig lycklig. Är det kärlek?

Ja på ett sätt så är det ju kärlek, det står ju för ordet kärlek.

Men jag anser att det finns minst 100 miljoner saker som människor känner kärlek för.

Det där pirret i magen kan ju vara en förälskelse.

När dina tårar rinner ner för dina kinder och du känner dig lycklig när ditt favorit land vann WM är det också kärlek.

När dina barn föds så är det kärlek på många olika sätt, en del av dig kommer till världen, det kan vara lycka och kärlek ihop med varandra.

Vissa kan vara helt förälskade i sina jobb, och om de är det så är det helt okej, jag säger inte emot.

För jag vet att alla inte kan känna samma kärlek angående allt, det måste finnas olika sorters kärlekar för alla, för dig, för mig och för oss alla.

Man kan inte säga att det är fel eller det är rätt, för att man gör det ju av kärlek till olika saker.

Varför jag tog den här var för att jag vill se vad jag kunde skriva om kärlek, och nu vet jag att det inte finns så mycket att skriva. För att alla har sin egen kärlek.

Om vi säger så här, jag vill bli kär och hitta min rätta när jag blir stor, men just nu struntar jag verkligen i hur det blir.

Jag kan gå runt och ha en crush eller så blir jag förälskad, men jag kommer låta det komma som det kommer.

Kärlek kan vara viktigt att ha i livet, när man ställs inför utmaningar , när man ställs inför lycka och när man är nöjd.

/ Max

Kommentarer
Postat av: Anonym

hur fan orkar du skriva så mycke:O?

2010-03-22 @ 15:28:06
Postat av: Max Pisano

Jag orkar skriva så mycket för att när jag väl börjar skriva så kan jag inte sluta för en alla ord tar slut i mitt huvud :)

2010-03-23 @ 06:22:47
URL: http://missandmr.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du borde ha som utmaning att skriva en bra text i din blogg. t.ex ''Det här går nog bara att beskriva med en mening, att gå runt med ett leende på läpparna'' men ändå skriver du minst tjugo meningar till om ämnet som bara gick att beskriva med en mening. Längre orkade jag inte läsa innan jag började dunka huvudet i bordet.

2010-03-23 @ 19:37:27
Postat av: Anonym

max va fick du



MVH Pär Johansson

2010-03-23 @ 22:36:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0