Kan det vara moraliskt att bryta mot lagen?

Den här frågan är nog lika diskuterad som vad händer efter döden frågan.

Jag kom ihåg när jag gick i sjuan och satt i klassrummet i Söderbymalmsskolan och diskuterade om det var okej för en kille som var bror till en annan bror, om den ena brodern hade blivit misshandlad, hade det varit okej om den andra brodern hade letat upp den här killen och slagit honom med?
För sådant i min pappas sida i familj kallas det Vendetta.
Och absolut skulle jag säga, ingen får sätta sig när mot min familj.

Men nu ska vi inte gå in så mycket på det, det jag vill ha ut med den här frågan som jag har tänkt på sen jag började med den här uppsatsen.
Det här med att det skulle vara moraliskt att mörda någon för familjen, för hedern inom familjen, är det okej?
Och det säger till och med jag stopp! Även fast jag som ofta tänjer mycket på gränserna kring min familj måste jag säga nej på den här, för har en människa rätten att ta livet av en annan människa?
Nej, det är mitt svar men man kan skada den andra på ett smartare sätt, skada honom eller henne hellre för familjens skull.
För att skulle någon i din familj bli dödad så skulle du reagera exakt som jag skulle reagera, jag skulle vilja leta upp den som dödade den i min familj och ta lagen i mina egna händer, även om det skulle göra så att mina händer skulle bli fulla med blod, min hjärna med tankar om vad jag gjort. Men man får bara lära sig hantera det, man får ta tag i det med tiden, med nära och kära. Som jag gått in på förut, hellre hyllad av nära och kära och hatat av de andra än vice versa.
Vi kan väl ta hedersmord som en liten del av det här. Hedersmord får vi ofta höra att det har hänt inom Islam kulturen.
Om en kvinna eller man har varit otrogen mot sin man eller fru, är det då okej för dennas egna eller den blivande nya familjens att ta livet av den person som varit otrogen? Har de verkligen rätten att ta en annan människas liv?
Istället för att gå till polisen, till självaste lagen, att ta saken i sina egna händer?
Mitt svar på det här är absolut nej, nejnejnejnej! Det finns så mycket andra sätt att lösa det på, att gå till polisen kan jag inte heller förstå. Det borde inte vara olagligt att vara med någon annan. För att det kan ju hända att man är i ett förhållande som man egentligen inte vill vara i, men som man hamnar i på grund av sin familj.
Inget jag kan säga nu kommer att förändra hur var, hur det är och hur det kommer vara. Men jag kan bara önska att det inte skulle vara så, att det inte skulle vara så orättvist för vissa människor, ska andra kunna styra en annans liv?
Nej jag tycker att alla får ha sitt eget liv, men tyvärr så är det inte så i alla Religioner. när det gäller islam så är det mycket gamla traditioner som fortfarande lever kvar. jag tror att det handlar om människor på landsbygden det vill säga de delar av landet som inte följt med i utvecklingen. jag tror inte att moderna människor i t ex bagdad ägnar sig åt hedersmord.

Men nu ska jag ta ett annat lite mildare förslag på om det är rätt eller om det är fel att bryta lagen.

Vi säger såhär, att du har en dotter som jobbar på ett gym och gymmets reception är långt ifrån många andra människor och det finns inga kameror där, i alla fall under kvällstid. 
Sen kommer det in en vuxen man som är överlägsen i längd och bredd och börjar antasta henne, kyssa henne, och tar på hennes kropp.
Efter händelsen så väljer hon att inte ringa till polisen först, hon väljer att ringa till sin pappa. Pappan kommer som ett flygande flygplan och är vild som en galning och ska leta upp den där mannen. De hade ännu inte ringt polisen.
Är det rätt så här långt att inte ringa polisen?
Sen letar de upp mannen och pappan tar in honom i ett rum och slår honom några gånger och tar 500 kronor i böter.
Pappan går ut ur rummet och känner sig som vanligt.
Har han gjort rätt? Gjorde de rätt eller fel som inte ringde polisen?

Jag tycker att pappan har gjort helt rätt, han gjorde exakt som varje smart människa hade gjort. Eller kanske inte som varje smart människa hade gjort, men som varje pappa som hade tänkt förnuftigt.
Hade det här hänt min dotter så hade jag gjort exakt samma sak.

Står det inte i Bibeln, ett öga för ett öga?
Det är exakt det jag hade gjort, det är det ända rätta man kan göra i den situationen.
Det finns ju inga konkreta bevis på att det hade hänt, och om man skulle gå till polisen så hade det tagit långt tid, och det hade varit ord mot ord, 50% mot 50%.
Den som hade vunnit hade varit den som hade haft den bästa historien, men ifall att mannen var straffad innan för samma brott så hade tjejen vunnit.
Men nu ska jag inte hoppa av det här spåret.
Öga mot öga, men att ta lite pengar av honom för mig skulle bara vara ett bevis på vem som är störst och starkast när det väl gäller, inte att ta på en försvarslös tjej.
Alla hade nog regerat som mig till en början, men det skulle nog inte vara så många som skulle haft modet att göra det jag skulle göra för rädslan att åka fast själv.
Men säger man några ord som hotar honom så är han nog ganska rädd på att själv få straff.
Det gäller att inte vika undan och att inte visa rädsla.
Det här kan jag verkligen koppla ihop med kärlek.
Kärleken till familjen är den största kärleken man kan uppnå.
Därför hade jag varit beredd att göra allt för min familj, även om det kräver att jag gör någonting olagligt.

/ Max


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0