VALET TILL GYMNASIET!

Mina val och tankar!

1. Jensen Södra ( sam/sam )
2. Jensen södra ( sam/ekonomi )
3. Nacka gymnasium ( sam/kultur )
4. Nacka Gymansium ( sam/idrott )

Jag kommer att välja så som jag kommer göra för att jag tycker att mina val har visat både de bästa och de sämsta sidorna av skolorna. Jag ville ha det dåliga också så jag kunde ta reda på vad jag själv ville utan att skolan vill ge mig det med t.ex datorer och så.
Jag tycker att det är viktigast att man pratar hemma om det, även fast det bara är du själv som väljer.

Så här har jag tänkt, och jag tyckte att det gick ganska bra att tänka så.


Vilja eller vela? Välja eller Våndas?


Fundera över :

Vilka mål har jag med min gymnasieutbildning?
Vilka intressen har jag?
Vilka är mina starka sidor/svaga sidor?

Ta reda på:

Vilka program finns?
Vilka inriktningar finns?
Vilka olika ämnen innehåller programmen?
Vilket/vilka program skulle kunna leda till din mål?
Vilka skolor har programmet och inriktningen de är intresserad av?
Vilka skolor skulle passa dig bäst?

Därför att:

Du kan inte välja något du inte känner till!
Du ska veta vad du väljer bort!

Vad är en bra skola?

Detta är omöjligt för mig att svara på, det är en smak sak! Du måste själv fundera på hur du vill ha det och vad som är viktigt för dig. Sök information och det viktigaste är att du pratar hemma om valet!

Om rykten:

Jag har hört att.. Alla säger att..
NÖJ dig inte med det, sök aktivt information själv!



Kommentarer
Postat av: F

Hur kommer det sig att varken Östra real eller YBC finns med på din lista?

Dessa två är ju skolor som är allmänt kända för sina ekonomi-linjer.

2010-02-13 @ 15:44:59
Postat av: Max Pisano

Jag har helt enkelt för dåliga betyg för de skolorna.

De intresserar inte mig så spreciellt känner jag också.

2010-02-14 @ 02:09:49
URL: http://missandmr.blogg.se/
Postat av: Anonym

Okej!

Lycka till med ditt gymnasieval!

2010-02-14 @ 18:09:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0