NATTVANDRARE!

Idag när jag satt på bussen in så ser jag hur det kommer in tre vuxna människor med otroligt starkt oranga jackor, det står en text på framsidan men jag kunde inte se ( För att jag hade bara ena linsen på mig, fråga inte varför ) vad det stod, sen när de börjar röra sig lite längre bak mot mitt håll så ser jag att det står " nattvandrare" med stora vita bokstäver.
Helt plötsligt på nästa busshållplats så kliver det på tre till, förra gången var det tre kvinnor och nu var det tre män.
Det gick en minut innan jag började tänka vad de egentligen gör på kvällarna och så, vad är det egentligen deras yrke går ut på? Gör de det frivilligt? Gör de det gratis?
När jag kollar på de så är min första tanke, hur skulle de klara av att stoppa ett ungdoms bråk?
De såg inte ut att vara mycket för den "tuffa" världen på gatorna, men sen så hör jag en av de lite äldre männen säga,
- Vi går av i Nacka Forum för att där brukar det vara mycket ungdomar.
Men vad skulle de kunna göra för att stoppa fulla eller värre, påtända ungdomar?
Jag försökte verkligen att tänka positivt och komma på någon sorts lösning i mitt huvud där jag kunde se det bra i det de gör. Men gör de verkligen någon stor insats för samhället?
Jag har många kompisar som har blivit "stoppade" av nattvandrare när de var fulla och då har de bara bett dom att dra åt helvete om de sa något, och dom hade inte sagt något tillbaka. Vad gör de för bra då? Visst man kan inte ändra en tonåring bara så där ute en kväll/natt men man kan iallafall höja rösten och säga att den är vuxen och att hon jobbar med ungdomar. Det jag menar men det här är att dom måste tuffa till sig lite.
Jag tror också att de behöver lite förnyad styrka i de olika grupperna, lite fresch blood om ni förstår vad jag menar. Inget illa mot de lite äldre, men tyvärr så är det så att nästan ingen av dagens tonåringar respekterar de äldre människorna, och det är väldigt synd tycker jag!
Har man inte blivit uppfostrad rätt så kan det sluta att man är uppkäftig och ett rent drägg mot de äldre.
Men däremot om man sätter in de runt 20-25 års åldern så kommer det nog bli en liten förändring, bara för att man respekterar de yngre, de som har lite mer koll på läget i samhället.
Jag har absolut inget emot nattvandrare men de måste bli en förändring om de ska vara ute och "visa" upp sig, och gå natt efter natt. MVH MP

Kommentarer
Postat av: tove söderström

och vilken 20-25 åring skulle vilja va nattvandrare är frågan :)

2010-02-21 @ 20:11:42
URL: http://tovuss.blogg.se/
Postat av: N

Nattvandrare är inget yrke, det är inget som samhället satsar pengar på. Det är föräldrar som själva startat det. De tjänar inga pengar på det, de gör det ideellt. De är mer som en trygghet, både för ungdomar och för föräldarna själva. De ska inte och har ingen rätt att göra något, inte mer än någon annan. De ska inte stoppa fulla och påtända ungdomar, de ska hjälpa ocg förebygga. Jag kan personligen tycka det är en trygghet att veta att om något skulle hända och man VILL ha hjälp kan man få de. De är vuxna människor, föräldrar som vill vara ett stöd och hjälpa ungdomar.

2010-02-24 @ 12:43:28
Postat av: Anonym

//Nike Hiller

2010-02-24 @ 14:29:22
Postat av: Anonym

// Johannes Nyström

2010-02-24 @ 19:19:12
Postat av: Anonym

// Oscar Svernlov

2010-02-24 @ 19:19:34
Postat av: Anonym

// Erika Bergqvist

2010-02-24 @ 19:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0