RASISM I DET VANLIGA LIVET.

Det var verkligen länge sedan den stora rasism tiden var här, men är det på väg tillbaka i klassrummen och utanför?
Black and White, White and Black. Det gör ingen skillnad för mig eftersom att jag ser alla människor lika värda och vad än många andra kan säga så finns det fortfarande kvar rasism överallt.
Många ser inte det här men jag uppmärksammar det ganska ofta i skolan, på fritiden och hos vänner som har föräldrar som pratar nedsättande om människor med mörk hudfärg.
Jag tror att många är medvetande om rasism, men det finns inte många som vågar säga emot, även om det är en liten "radhusrasse" som kan säga något nedsättande om mörkhyade människor.
Gör alla människor rätt som tiger när någon säger något nedsättande?
Jag har ett ganska fräscht minne av en rasism upplevelse som jag själv har sätt men inte vågade att säga emot eftersom att mannen som sa det var en "högre uppsatt person" än mig.

Det började som en vanlig lektion, alla gick in och satte sig vid borden.
Men just den här dagen av någon konstig anledning så hade 70% av alla killar i klassen på sig stora hörlurar och det var inte direkt den lågaste volymen på!
Det finns en kille i våran klass som är mörkhyad och jag märkte att min lärare kollade på honom extra mycket, men det brukar han göra så det var inge konstigt med det.
Sen säger min lärare så här,
- ***** ta av dig hörlurarna och sänk musiken.
Det var liksom en vanlig sak att läraren sa så och det var inget konstigt med det, men helt plötsligt så säger min lärare att han ser ut som en clown med dom på, och han var helt allvarlig.
Jag och klassen blev ganska chockade och sen började läraren hacka mer och mer på *****, eftersom att min vän inte vågar säga emot sitter han där och tar allt som in lärare säger.
Två minuter senare så hade vi läxförhör och min vän som hade blivit hackad på för någon minut sen var normal för att han alltid klarar läxförhören galant.
Alla elever fick varsinn fråga, tills läraren kom till *****, han fick minst fem frågor och när han inte kunde svara på den sista frågan så blev min lärare sur och frågade om han hade pluggat på läxan.
Sen så sa min lärare att han måste anstränga sig mer i skolan även fast han har MVG och alltid är en av de bästa i klassen på att svara.

Ni kanske inte anser det här som opassande men det gör jag för att jag är där varje dag för att se hur mycket skit ***** måste ta.

Rasism har alltid varit ett stort problem men att vi inte ens ska kunna lita på våra lärare? MVH MP

Kommentarer
Postat av: Jocke B

pär den jäveln

2010-02-04 @ 14:46:34
Postat av: anonym

bara en äkta sverigedemokrat nekar till att sverigedemokraterna är rasistiskt ställda..

2010-02-04 @ 14:52:17
Postat av: Max Pisano

Helt rätt sagt,exakt så är det!

2010-02-04 @ 14:54:34
URL: http://missandmr.blogg.se/
Postat av: Johan Kant

Hej Max! Kul att du har kommit igång med ditt bloggande. Du skriver kloka saker och jag tror att det är viktigt att observera de där vardagliga händelserna, där olika människor blir olika behandlade. Det är verkligen inte ok. När du skriver och observerar din omvärld, dina tankar och åsikter, tror jag att det är många som är intresserade av det. Att höra en ung människa berätta om sitt perspektiv på viktiga samhällsfrågor är viktigt. Istället för höra om latte, kläder, smink och annat ytligt. Den där läraren verkar puckad. Fortsätt skriva!

2010-02-04 @ 21:05:55
URL: http://johankant.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0